- De vliegtuigcrash van afgelopen zondag in Nepal, waarbij 70 doden vielen, staat niet op zich.
- Nepal kreeg de afgelopen jaren te maken met een reeks dodelijke vliegtuigongelukken,.
- Volgens luchtvaartexperts komt dit door het terrein waarop geland moet worden, barre weersomstandigheden en een gebrekkige veiligheidsinfrastructuur.
- Lees ook: 5 dingen die je volgens een ervaren stewardess echt niet moet doen in een vliegtuig
Het vliegtuigongeluk in Nepal van afgelopen weekend, waarbij zeker 70 mensen zijn omgekomen, staat niet op zich. Het land kreeg de afgelopen jaren te maken met een reeks dodelijke vliegtuigongelukken.
Geen van de 68 passagiers en vier bemanningsleden van de Yeti Airlines vlucht zouden de crash op 15 januari buiten de stad Pokhara hebben overleefd. De autoriteiten zijn nog altijd bezig met het onderzoek naar de precieze oorzaak van het neerstorten van het vliegtuig.
In de afgelopen tweeëntwintig jaar zijn er in totaal 357 passagiers omgekomen bij 19 commerciële vliegtuigongelukken in Nepal, dat blijkt uit data van het Aviation Safety Network. Nepal geldt hierdoor als een van de minst veilige landen ter wereld op het gebied van vliegreizen.
Drie luchtvaartdeskundigen analyseren voor Insider waarom er relatief vaak ernstige vliegtuigongelukken zijn in Nepal en hoe je zo veilig mogelijk naar het land kunt afreizen.
De hoge pieken van de Himalaya
De toerismesector is belangrijk voor Nepal, want toerisme is goed voor een bijdrage van zo’n 7 procent aan het nationaal inkomen. En omdat Nepal een van de landen is die onderdeel uitmaken van het Himalaya-gebergte, is het een interessante reisbestemming.
“De hoge ligging van het land is een van de redenen waardoor vliegen naar Nepal gevaarlijk kan zijn”, zegt luchtvaartexpert Ron Bartsch. “De hoge ligging van de luchthavens en de ijle lucht in Nepal maken het moeilijker voor vliegtuigen om de stuwkracht en lift te krijgen die ze nodig hebben om veilig op te stijgen en te landen.”
Volgens directeur Hassan Shahidi van de Flight Safety Foundation is dat terug te zien in de oorzaken van de laatste twaalf dodelijke vliegtuigongevallen in Nepal. Bij 60 procent van de ongelukken ging er iets mis bij de landing waardoor het vliegtuig onbedoeld de grond raakte, tegen een berg vloog of op het water belandde.
"In de meeste gevallen is er niets mis met het vliegtuig, maar kan de bemanning bijvoorbeeld een berg en zijn pieken niet goed zien", legt Shahidi uit.
Nepal: veiligheidsvoorzieningen en infrastructuur
"Er is niet heel veel geld beschikbaar in Nepal voor luchtvaartinfrastructuur", zegt vliegveiligheidsexpert Geoffrey Thomas. "Je hebt niet altijd de beste vliegvelden of navigatiehulpmiddelen en bovendien is het terrein zeer verraderlijk."
Neem bijvoorbeeld het vliegveld Tenzing-Hillary in Nepal, dat op 2.845 meter hoogte ligt en bekend staat als het beste vliegveld om te landen als je afreist naar het basiskamp van de Mount Everest. Tenzing-Hillary heeft slechts één landingsbaan, die ook nog eens bergafwaarts loopt.
Het wordt daarom het gevaarlijkste vliegveld ter wereld genoemd en is het vliegveld met het hoogste aantal dodelijke vliegtuigongelukken in Nepal sinds 1960.
Foto: Zakir Hossain Chowdhury/Anadolu Agency via Getty Images
In 2015 wees de International Civil Aviation Organization (ICAO) Nepal aan als een land dat dringend hulp nodig heeft om zijn veiligheidsnormen voor de luchtvaart te verbeteren.
Thomas benadrukt dat Nepalese luchtvaartmaatschappijen meer moeten uitgeven aan het verhogen van de veiligheidsnormen door betere apparatuur aan te schaffen en meer training te geven.
Zelfs decennia oude vliegtuigen, zoals de ATR-72 die zondag neerstortte, kunnen worden gemoderniseerd en dus veiliger worden door er moderne elektronica in te bouwen, aldus Thomas.
"In Nieuw-Zeeland, waar je ook hoge bergketens hebt, zijn de vliegtuigen uitgerust met navigatiesystemen en satellietverbindingen. Ze kunnen daarmee landen in een sneeuwstorm en tussen de bergen doorvliegen op slecht een meter afstand", zegt Thomas. "Hun ATR's zijn uitgerust met de vereiste hulpmiddelen om goed te kunnen navigeren."
Maar veel van deze hulpmiddelen worden door fabrikanten als optionele toevoegingen aangeboden, voegt hij eraan toe. "Veel goedkope luchtvaartmaatschappijen zeggen dit niet nodig te hebben om zo de kosten te kunnen drukken", zegt Thomas.
Bartsch benadrukt dat strengere regelgeving voor luchtvaartmaatschappijen in Nepal essentieel is om ongelukken te voorkomen. "Als je in een land geen effectieve veiligheidsautoriteit hebt, betekent dit dat sommige maatschappijen misschien de kantjes ervan af lopen of dingen doen die niet verstandig zijn met het oog op de veiligheid."
Nepal kreeg van de ICAO bij haar veiligheidsaudit van 2022 een implementatiescore van 70,1 procent, net iets hoger dan het wereldwijde gemiddelde van 67,2 procent, aldus de plaatselijke krant The Kathmandu Post. Ter vergelijking: Duitsland kreeg in 2021 een score van 92 procent en Australië kreeg in 2022 een score van 94,5 procent.
De luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt, maakt het grootste verschil
“Er is niet veel dat je als reiziger kunt doen om je vlucht veiliger te maken, als je naar een land zoals Nepal afreist”, zegt Bartsch.
"Het beste is om te kijken naar het veiligheidsverleden van de specifieke luchtvaartmaatschappij die je op het oog hebt", zegt hij. "Want ook in landen met een slechte veiligheidsreputatie heb je zeer veilige luchtvaartmaatschappijen."
Alle uit Nepal afkomstige luchtvaartmaatschappijen mogen sinds 2013 niet meer over het luchtruim van de Europese Unie vliegen, uit bezorgdheid over hun veiligheidsnormen.
"Het is belangrijk om de verschillende terreinsoorten in het land waar je naartoe reist te onderzoeken", zegt Shahidi. "En daarnaast wil je inzicht hebben in de prestaties van luchtvaartmaatschappijen in het verleden."
Thomas, die de website AirlineRatings.com runt, zegt dat zijn site Nepalese luchtvaartmaatschappijen, waaronder Yeti Airlines, niet langer beoordeelt. Dit komt doordat enkele Nepalese maatschappijen hebben geklaagd over de lage veiligheidsbeoordelingen die ze op de site hadden.
Hij zegt dat hij die beslissing heroverweegt na de crash van zondag, waarbij 15 buitenlanders aan boord omkwamen. "Misschien heroverwegen we dit en zetten we de ratings er weer op, zodat mensen beter kunnen bepalen welke luchtvaartmaatschappij de veiligste optie is", zegt Thomas.
De Nepalese burgerluchtvaartautoriteit en Yeti Airlines reageerden niet op verzoeken van Business Insider om commentaar.